Nieuws

  • Ontslagvergoeding in de lift?

    Onlangs wees de Hoge Raad een spraakmakend arrest over de ontslagvergoeding van een kapster die zonder geldige reden was ontslagen. Het lijkt erop dat met dit arrest de mogelijkheden van werknemers om een hogere vergoeding te claimen dan de wettelijke transitievergoeding zijn verruimd. Dit terwijl de wetgever met het nieuwe ontslagrecht, dat per 1 juli 2015 is ingevoerd, de ontslagvergoedingen juist aan banden wilde leggen. Betekent het arrest van de Hoge Raad nu dat we weer terug gaan naar de (relatief) hoge vergoedingen uit de tijd van de kantonrechtersformule?

  • Kostendelersnorm en ontbreken van huurcontract: Wat te doen?

    In een zaak van ons kantoor ontvingen wij onlangs een interessante uitspraak van de rechtbank Amsterdam. Het ging in deze zaak om een man, die inwonend was bij iemand anders. Omdat hij geen huurcontract kon overleggen aan de gemeente kreeg hij te maken met de kostendelersnorm. Hierdoor ontving hij een veel lagere uitkering.

  • ACTURE BLOKKEERT TOEGANG TOT RECHTER

    In 2015 wendde zich tot ons kantoor een jongeman, die ziek was geworden voor zijn werk als chauffeur. Hij onderging hiervoor behandeling bij gespecialiseerde instellingen. Omdat zijn dienstverband tijdens ziekte eindigde en zijn werkgever eigenrisicodrager was voor de Ziektewet, kreeg hij te maken met het re-integratiebedrijf Acture. Acture is één van de grootste private uitvoerders van de Ziektewet in Nederland. 

  • Het Rotterdams model: WerkLoont

    Met het project WerkLoont heeft de gemeente Rotterdam in de afgelopen drieënhalf 12.000 bijstandsgerechtigden aan een baan geholpen (bron: Volkskrant d.d. 21 juni 2017). Een succesverhaal. Of niet? Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit in Rotterdam blijkt dat het succes relatief is: in het eerste jaar is het effect positief, maar in het tweede en het derde jaar worden de verschillen met bijstandsgerechtigden die op eigen kracht uit de bijstand komen snel kleiner. Na drie jaar zijn de verschillen tussen beide groepen bijstandsgerechtigden minimaal. Wat betekent dat voor de strenge aanpak waarop de gemeente Rotterdam zich laat voorstaan?

  • Kamervragen naar aanleiding van uitlatingen Teeven in De Groene

    De uitspraken van Fred Teeven in De Groene Amsterdammer (zie het bericht van 22 mei jl. op onze website) hebben geleid tot vragen van de Tweede Kamer aan de Minister van Veiligheid en Justitie Stef Blok. De Kamer wilde een reactie op de publicatie en in het verlengde daarvan duidelijkheid over de motivatie voor de bezuinigingen in de gefinancierde rechtsbijstand. Op 30 mei jl. heeft de Minister schriftelijk gereageerd. Brengt zijn reactie de gewenste duidelijkheid?

  • Gebruik reisgegevens door DUO in strijd met privacy

    Nog steeds worden studenten geconfronteerd met uitwonendencontroles door DUO, die uitmonden in herziening en terugvordering van studiefinanciering en doorgaans ook een forse boete. Deze beslissingen gaan in bezwaar of beroep nogal eens onderuit, omdat de controles niet altijd op de juiste manier zijn uitgevoerd. De Centrale Raad van Beroep maakte korte metten met beslissingen van DUO die waren gebaseerd op huisbezoeken door onbevoegde controleurs. Hierover verscheen op 6 december 2016 een artikel op onze website. DUO onderbouwt zijn beslissingen nu ook vaak met OV-reisgegevens, bijvoorbeeld als daaruit kan worden afgeleid dat de student in een bepaalde periode hoofdzakelijk gebruik maakt van haltes in de buurt van zijn ouderlijk huis. Op 8 mei 2017 heeft de Rechtbank Den Haag geoordeeld dat het gebruik van reisgegevens strijdig is met het recht op privacy van artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM).

  • Hebben incassobureaus de mensenrechten ontdekt?

    Intrum Justitia, een van de grootste incassobureaus, schrijft alleen nog maar lieve brieven aan wanbetalers, zo viel te lezen in de Volkskrant van 20 mei 2017. Sociale incasso noemt de directeur van Intrum Justitia deze nieuwe aanpak. Niet meer dreigen met hoge kosten en een dagvaarding, maar mensen uitnodigen om een betalingsregeling te treffen. Wat een vooruitgang! Het is te hopen dat deze werkwijze navolging zal vinden bij andere incassobureaus, want het snoeiharde innen dat we van incassobureaus kennen brengt mensen met schulden alleen maar verder in de problemen.

  • Gefinancierde rechtsbijstand geofferd

    Gefinancierde rechtsbijstand geofferd om verdediging verdachten te frustreren? Lees hieronder onze op 20 mei 2017 in de Volkskrant verschenen reactie op de uitspraken van Fred Teeven in de Groene Amsterdammer.

  • Dagloon WW-uitkering te laag vastgesteld?

    De WW-uitkering wordt gebaseerd op een dagloon. Dit dagloon behoort een weerspiegeling te zijn van het inkomensniveau dat iemand had voordat hij werkloos werd. In de praktijk pakt dit niet altijd zo uit.  Werknemers die op en na 1 juli 2015 werkloos werden en die in het jaar daaraan voorafgaand niet ieder maand hadden gewerkt, ontvingen als gevolg van een aanpassing van het Dagloonbesluit een verhoudingsgewijs (veel) te lage uitkering. Met ingang van 1 december 2016 is dit gerepareerd, maar daarmee is het voor degenen die tussen 1 juli 2015 en 1 december 2016 in de WW terechtkwamen nog niet zomaar opgelost.

  • Armoede en mensenrechten

    Het College voor de Rechten van de Mens heeft onderzoek gedaan naar armoede in Nederland en concludeert dat armoede een groot probleem is in Nederland. Leven in armoede betekent niet in staat zijn om met je inkomen te voorzien in basale levensbehoeften zoals voedsel, kleding en wonen. Armoede kan in principe iedereen raken en kan vele oorzaken hebben: verlies van werk, een echtscheiding, discriminatie op de arbeidsmarkt, chronische gezondheidsproblemen. De gevolgen ervan zijn groot, zowel voor de betrokken personen als voor de samenleving. Heel goed is dat het College armoede koppelt aan mensenrechten, zoals het recht op een behoorlijke levensstandaard en het recht op arbeid en huisvesting. Mensen kunnen in armoede terechtkomen doordat hun mensenrechten onvoldoende zijn gegarandeerd, maar ook het omgekeerde geldt: armoede kan leiden tot onvoldoende bescherming van mensenrechten.

  • Verplicht werken in de bijstand voelt vaak als dwangarbeid

    Bijstandsgerechtigden verplicht onbetaald werk laten verrichten – het leidt al jaren tot discussie. Veel gehoorde kritiek is dat bedrijven profiteren van goedkope arbeidskrachten met weinig rechten zonder dat er een serieus perspectief op uitstroom wordt geboden. Zo liet de gemeente Hoogezand-Sappemeer bijstandsgerechtigden verplicht 3 maanden fulltime pakketjes sorteren bij PostNL om werkritme op te doen. En vorig jaar kwam het bedrijf Flextensie in het nieuws. Dit bedrijf bemiddelt tussen gemeenten en werkgevers met bijstandsgerechtigden als inzet. Inmiddels heeft Hoogezand-Sappemeer zijn beleid aangepast en doet Flextensie een stap terug, maar de inventiviteit van gemeenten en markt is grenzeloos. Het probleem van verplichte arbeid blijft bestaan, zolang de Participatiewet bestaat.

     

  • Krijgt u geen belastingtoeslagen?

    Komt dat door uw verblijfstatus of die van uw partner?

    Of u belastingtoeslagen (zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag) krijgt hangt mede af van de verblijfstatus van u zelf en die van uw partner en/of medebewoner. 

  • Bijstand: compensatie Alleenstaande Ouder Kop op Kindgebonden budget

    Krijgt u geen ALO-kop en heeft u bijstand?

    Vanaf 1 januari 2015 is de bijstandsnorm voor alleenstaande ouders gewijzigd van 90% van de gezinsnorm naar 70% van de gezinsnorm. De verlaging van de bijstand werd gecompenseerd door een verhoging van het kindgebonden budget voor alleenstaande ouders, ook wel de ALO-kop genoemd. De alleenstaande ouder met bijstand die vervolgens de ALO-kop ontving ging er per saldo niet op achteruit. 

  • Uitwonendencontrole studiefinanciering door onbevoegde controleurs

    DUO controleert intensief studenten die een uitwonendenbeurs ontvangen. Daarbij maakt DUO gebruik van private bedrijven zoals Investiga en SV Land. Deze bedrijven maakten bij de uitvoering van de controle regelmatig gebruik van ZZP-ers. Dat laatste heeft DUO de das om gedaan.

  • PGB en uurtarief voor huishoudelijke hulp.

    Vergoeding uurtarief op basis van het minimum (jeugd)loon toegestaan?


    Sinds de invoering van de WMO 2015  zijn gemeenten bevoegd om differentiatie aan te brengen in de hoogte van PGB’s. Dit blijkt uit artikel 2.3.6 lid 4 WMO 2015, waarin is bepaald dat bij verordening kan worden bepaald onder welke voorwaarden betreffende het tarief, de persoon aan wie een PGB wordt verstrekt, de mogelijkheid heeft om diensten (…) te betrekken van een persoon die behoort tot het sociale netwerk. Gemeenten mogen, blijkens de memorie van toelichting bij de WMO 2015, verschillende tarieven hanteren voor verschillende vormen van ondersteuning en voor verschillende typen hulpverleners. Op grond van artikel 2.3.5 van de WMO 2015 is het college daarbij wel gehouden een tarief voor een PGB vast te stellen dat redelijkerwijs noodzakelijk is te achten om de cliënt in staat te stellen tot zelfredzaamheid of participatie. (Tweede Kamer, vergaderjaar 2013 – 2014,33 841, nummer 3, pagina 39.).

  • Minder dan een jaar gewerkt? Toch recht op hoger dagloon

    Met ingang van 1 juli 2015 is het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen gewijzigd. Daarin is onder meer opgenomen dat personen, die niet een heel jaar lang aaneengesloten werken en werkloos raken, geconfronteerd worden met een lager dagloon ingevolge de Werkloosheidsuitkering dan personen, die wel een heel jaar lang werken.

     

  • Staat u niet ingeschreven met een Brp-adres?

    Dan toch recht op uitkering!

    In de verzamelbrief, die op 17 juli 2015 is verstuurd door het ministerie van SZW aan gemeenten, is opgenomen dat het UWV de uitkering van personen moet opschorten, indien deze niet staan ingeschreven in de Basisregistratie Personen (Brp). Maar wat nu als deze personen zich nergens kunnen inschrijven? 

  • Ingezetene en Wajong

    In 2012 kwam een moeder met haar zoon bij ons op kantoor, omdat haar zoon niet in aanmerking werd gebracht voor Wajong. Volgens het UWV was hij op de dag dat hij zeventien werd geen ingezetene van Nederland.

  • Inhouding vakantiegeld op uitkering in strijd met de wet

    Onlangs hebben alle bijstandsgerechtigden van Amsterdam de uitkeringsspecificatie van de maand mei ontvangen. Daarop is onder meer vermeld de uitbetaling van het vakantiegeld. Wij zien echter in de praktijk dat de gemeente in veel gevallen het vakantiegeld ten onrechte heeft ingehouden op de uitkering.

     

  • Alimentatieberekening INA gaat uit van een te hoge fiscale aftrek

    De meeste rechtbanken en gerechtshoven maken bij het berekenen van de partneralimentatie gebruik van het INA alimentatieprogramma. In dit programma blijkt echter een fout te zitten bij het berekenen van de zogenaamde bruto-alimentatie. 

  • Uitwonendencontrole studiefinanciering:

    de Rechtbank Amsterdam toetst kritisch

    In juni 2015 schreef ik over de uitwonendencontrole door DUO die veel studenten in de problemen brengt, omdat ze na een huisbezoek worden geconfronteerd met een forse terugvordering en vervolgens nog een boete. DUO geniet hier het voordeel van zijn gunstige bewijspositie. Als DUO op enig moment constateert dat een student niet woont op het inschrijfadres, dan is dat volgens de Wet Studiefinanciering voldoende om de uitwonendenbeurs met terugwerkende kracht tot de laatste adreswijziging om te zetten in een thuiswonendenbeurs. Dat betekent echter niet dat DUO is ontslagen van de verplichting om gedegen onderzoek te doen. Ik wees er in mijn vorige stukje al op dat het van belang is om het rapport van het huisbezoek kritisch te bekijken, omdat dat ondanks de gunstige bewijspositie van DUO toch onvoldoende kan zijn om een omzetting van de studiebeurs op te baseren.

  • Adresprobleem en het recht op bijstand.

    Geen geld, geen eigen adres. Hoezo geen recht op bijstand?

    De Gemeente Amsterdam onthoudt burgers die geen eigen adres hebben regelmatig het recht op een bijstandsuitkering.

    Het sinds deze zomer aangescherpte beleid van de gemeente Amsterdam leidt ertoe dat bijstandsgerechtigden met een adresprobleem veelal geen aanspraak kunnen maken op bijstand.

  • Het juridisch ongemak in het bestuursrecht: kwaal of kans?

    Lezing door Ellen Gelok rechtbank Amsterdam 10 september 2015

    Wie jokt vaker: de burger of de ambtenaar? Delft de burger in het bestuursrecht niet te vaak het onderspit doordat hij ten onrechte niet, en het bestuursorgaan ten onrechte wel op de blauwe ogen wordt geloofd?

    Hoe vaak mag het bestuursorgaan naast schieten voor het ‘af’ is? Moet de lat die hier voor de burger hoog ligt niet ook omhoog voor het bestuur?

    Moeten burger en bestuur niet veel meer als gelijkwaardigen worden behandeld, of moet juist het oude fenomeen van de ongelijkheidscompensatie afgestoft worden om te voorkomen dat de burger vermalen wordt?

    Hieronder vindt u de presentatie die mr Ellen Gelok op 10 september 2015 hield ter gelegenheid van een bijeenkomst in de reeks "Excellente Rechtspraktijk'' georganiseerd door de Praktizijnsbibliotheek in samenwerking met de Stichting Opleiding Advocaten Amsterdam.

  • Betaalt de overheid tegenwoordig de kinderalimentatie?

    Snel duidelijkheid over kindgebonden budget en kinderalimentatie

    Per 1 januari 2015 heeft de overheid een aantal  belangrijke - met name fiscale - wijzigingen doorgevoerd. De fiscale aftrek van de kinderalimentatie en de alleenstaande ouderkorting is afgeschaft. Daarvoor in de plaats is er een zogenaamde  alleenstaande ouderkop gekomen boven op het kindgebonden budget (KGB) van maximaal € 3.050,- per jaar.

    Deze wijzigingen hebben gevolgen voor de hoogte van de kinderalimentatie en kunnen een reden zijn om de vastgestelde kinderalimentatie te wijzigen.

  • Participatiewet en uitkering Schadefonds Geweldsmisdrijven

    Slachtoffers worden in de steek gelaten door de overheid

    Onlangs werd ons kantoor geconfronteerd met een slachtoffer van een geweldsmisdrijf. Hij was werkzaam als ZZP’er en raakte arbeidsongeschikt als gevolg van een roofoverval. Omdat hij geen arbeidsongeschiktheidsverzekering had, kwam hij in de bijstand terecht. Nadat hij van het Schadefonds Geweldsmisdrijven een uitkering ontving in verband met verlies aan inkomen, welke uitkering gemaximeerd was op EUR 125,00 per week, werd deze volledig afgetrokken van de bijstandsuitkering. Het slachtoffer bleef zitten met de inkomensschade en werd op geen enkele wijze gecompenseerd.

     

  • Wet Werk en Zekerheid (WWZ)

    De belangrijkste wijzigingen

    De Wet Werk en Zekerheid die inmiddels is ingevoerd heeft onder meer tot belangrijke wijzigingen in het ontslagrecht geleid.  De belangrijkste wijzigingen op een rij.

  • Afgewezen voor Schuldhulpverlening.

    Hoezo niet te goeder trouw?

    De overheid heeft zich enerzijds ten doel gesteld om te zorgen voor goede schuldhulpverlening omdat de maatschappelijke kosten van problematische schulden hoog zijn. Anderzijds worden burgers door repressief beleid en onevenwichtige regelgeving  van deze zelfde overheid, nogal eens geconfronteerd met schulden waar ze niet meer uit komen en kan het hun vervolgens overkomen dat ze ook nog eens worden afgewezen voor een schuldhulpverleningstraject.
     Een goed voorbeeld van deze problematiek vormt de Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid in de sociale zekerheid.  Deze wet heeft ertoe geleid dat ook in gevallen waarin geen sprake is van opzet maar van een vergissing, soms torenhoge boetes worden opgelegd. Bovenop een schuld die is ontstaan als gevolg van intrekking, of herziening en terugvordering van eerder toegekende uitkeringen. Dergelijke schulden worden veelal aangeduid als fraudeschulden, terwijl er lang niet altijd sprake is van opzet. 
    Als een burger die een dergelijke schuld heeft, zich later aanmeldt voor schuldhulpverlening dan wil het nog wel eens gebeuren dat dit verzoek al op voorhand wordt afgewezen. Dit is zeker niet altijd terecht..
     

  • Uitwonendencontrole studiefinanciering: harde aanpak DUO brengt veel

    studenten in de problemen

    De laatste tijd melden zich bij ons kantoor met enige regelmaat studenten die worden geconfronteerd met een omzetting van hun beurs van uitwonend naar thuiswonend, omdat ze volgens de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) niet zouden wonen op het adres waaronder ze staan ingeschreven bij de basisregistratie personen (BRP). De gevolgen zijn verstrekkend. Niet alleen moeten ze vaak duizenden euro’s aan studiebeurs terugbetalen, daarnaast krijgen ze ook nog een fikse boete opgelegd.

     

  • Onvoldoende waarborg juistheid verklaring bij bijstandsaanvraag

    Wie een bijstandsuitkering aanvraagt moet aantonen dat hij die nodig heeft. Daarbij is ook de woon- en leefsituatie van belang. De gemeente wil weten waar iemand woont en met wie hij woont. En als er sprake is van een medebewoner, dan wil de gemeente weten of er een gezamenlijke huishouding wordt gevoerd. Als dat namelijk het geval is, dan is (de omvang van) het recht op bijstand afhankelijk van het inkomen van de medebewoner.

  • Symposium: “Europese Burgers zonder verdediging''

    (Citoyens Européens sans Défense)

    Op 8 mei 2015 vindt in Madrid een symposium plaats over gefinancierde rechtsbijstand in verschillende Europese landen. Dit symposium is georganiseerd door de AED (Avocats Européens Démocrates), een koepelorganisatie waarbij verschillende landelijke organisaties zijn aangesloten van advocaten die actief zijn op het gebied van de sociale rechtshulp, dat wil zeggen rechtshulp aan burgers die te weinig geld hebben om een advocaat te kunnen betalen. 

  • Slechte bewijspositie van de burger in de sociale zekerheid

    Al jarenlang loopt ons kantoor tegen een aantal bewijsproblemen in WIA-zaken. Wat hierbij het meest in het oog springt, is dat burgers met een laag inkomen moeilijker hun recht kunnen halen dan mensen met een hoog inkomen. Wie namelijk een rapport van een verzekeringsarts van tafel wil krijgen, zal vaak een medische contra expertise moeten overleggen. Een dergelijk onderzoek is kostbaar en voor veel mensen financieel niet haalbaar.

  • Participatiewet en dwangarbeid

    De burger raakt steeds verder in de verdrukking.

    Uitzending Nieuwsuur 11 maart 2015 over de Participatiewet. Handelt de gemeente Apeldoorn niet in strijd met de wet?

  • Participatiewet en overgangsrecht

    Met ingang van 1 januari 2015 is de Participatiewet in werking getreden. Deze wet vervangt de Wet Werk en Bijstand (WWB), de WAJONG en de WSW. Met deze wet hoopt de overheid te bereiken dat mensen met een ziekte of handicap en mensen met een bijstandsuitkering die kunnen werken, sneller en gemakkelijker aan het werk gaan.